Ansøg om eller forny id-kort

For at søge om id-kort til Aarhus Airport, skal du udfylde en ansøgning samt CV. Det samme gælder, hvis du skal forny dit eksisterende id-kort.

 

Vigtige links

Guide: Sådan ansøger du om id-kort til Aarhus Airport

For at få adgang til afspærrede områder i Aarhus Airport skal du ansøge om et ID-kort. Følg trinene nedenfor nøje – ellers kan din ansøgning blive afvist.

OBS! Samtlige oplysninger, der fremgår af dit CV, skal verificeres. Du bedes selv vedhæfte dokumentation for dit CV, der verificerer dine oplysninger. Id-kortet udleveres på Havnekontoret mod fremvisning af billedlegitimation.

  • Udfyld alle felter med korrekte oplysninger.
  • Din leder/chef skal underskrive ansøgningen.
  • Udfyld beskæftigelse og uddannelse i kronologisk rækkefølge.
  • Angiv start- og slutdato med dato, måned og år.
  • Der må ikke være huller over 28 dage uden dokumentation.
  • Oplys sted/adresse, navn på kontaktperson, og telefonnummer for hvert punkt i CV’et.

Din ansøgning skal understøttes af dokumentation. Eksempler:

  • Uddannelse: diplomer, certifikater, beviser.
  • Erhverv: referencer, udtalelser, lønsedler.
  • Økonomisk bevis: bankudtræk, ATP/pensionsudtræk (vises måned for måned).
  • Ledighed: dokumentation fra A-kasse.

Vedlæg kopi af gyldigt billed-id f.eks.:

  • Pas.
  • Kørekort.
  • Nationalt id-kort.

OBS! Udenlandske statsborgere (ekstra krav)

  • Vedlæg straffeattest fra hjemlandet.
  • Underskriv en samtykkeerklæring (fysisk) til, at politiet må indhente oplysninger om dig.

Hvis muligt, aflever alt personligt på Aarhus Airports havnekontor, da der skal tages foto til id-kortet.

Efter aflevering:

  • Lufthavnen sender dine oplysninger til politiet.
  • Du kan få besked i e-Boks om at kvittere for baggrundskontrol.
  • Ved godkendelse får du tilsendt en Security Awareness test på mail.
  • Du har 3 forsøg til at bestå testen.
  • Når testen er bestået, bliver dit id-kort produceret.

OBS! Du har 3 måneder til at hente dit id-kort. Kan du ikke nå det, skal du kontakte [email protected]. Uden aftale bliver kortet makuleret.

  • Hvis baggrundskontrollen ikke godkendes, gives der afslag på adgang.
  • Mangler der dokumenter, skal du selv opbevare materialet jf. GDPR, indtil alt er indsamlet.
  • Id-kortet skal returneres til havnekontoret ved afslutning af ansættelsen.

Eksempel på godkendt dokumentation

– Udtræk af din ATP på borger.dk​ – Udskriften skal dække de seneste 5 år, dit navn samt dine arbejdsgivere.

– Oversigt over evt. modtaget SU fra SU.dk​ de seneste 5 år.

Sådan finder du ATP og SU dokumenter

​ATP dokument:

  1. ​Log ind på borger.dk
  2. Søg: ATP Livslang Pension – Se din pensionsoversigt fra ATP Livslang Pension
  3. Vælg – Indbetalinger
  4. Vælg: Filtrér fra dags dato og 5 år tilbage
  5. Vælg: Udskriv

SU dokument:

  1. ​Log ind på SU.dk
  2. Vælg: Min SU
  3. Vælg: Mit uddannelsesforløb
  4. Vælg: Udskriv

Udfyldte dokumenter samt bilag skal afleveres på lufthavnens Havnekontor.

Før der udstedes id-kort, skal du gennemføre lufthavnens Security Awareness kursus og test. Du vil modtage et link til vores Security Awareness kursus via den e-mail, du oplyser på ansøgningsblanketten. Der kan forventes en ekspeditionstid på cirka  2-4 uger.