Årsregnskabet for 2020 viser et underskud på 50 millioner kroner i Aarhus Airport. Resultatet er 7 millioner kroner bedre end estimeret i det corona-reviderede budget. Samtidig står lufthavnen med flere planlagte ruter end nogensinde.
Aarhus Airport kommer som ventet ud af 2020 med røde tal på bundlinjen. Alligevel er der stor positivitet at spore i den østjyske lufthavn. Året har været det hårdeste år nogensinde i international luftfart, men på trods af midlertidige nedlukninger og væsentlig nedgang i passagertallet, er lufthavnen kommet i mål med et resultat, der er rundt regnet 7 millioner kroner bedre end forventet i corona-året. Samtidig står lufthavnen stærkere end nogensinde med flere ruter i ordrebøgerne og en snart gennemmoderniseret lufthavn, der er udvidet til dobbelt størrelse og gearet til fremtidens vækst.
”Årets resultat er acceptabelt set i lyset af den vanskelige rejsesituation, som har ramt hele branchen. Vi har arbejdet for at få det bedste ud af stilstanden i flytrafikken og optimeret vores ruteudviklingsarbejde, så vi kan lægge flere ruter på kortet end nogensinde. Samtidig har vi fremskyndet byggeprocessen i lufthavnen med næsten to år, og det betyder, at vi allerede i 2022 står med en lufthavn i international liga, der er klar til at levere på vores vækstmål,” siger Nicolai Krøyer, som er administrerende direktør i Aarhus Airport.
Aarhus Kommune, Djursland-kommunerne og den private investor Staus A/S har tilsammen investeret omkring 140 millioner i Aarhus Airport, og det udmønter sig i en totalomfattende renovering, der skal gøre den østjyske lufthavn til verdens første lufthavn med VIP-stemning for alle generationer. Samtidig investerer lufthavnen tungt i tiltrækning af nye ruter, flyselskaber og rejsebureauer, og her har krisen åbnet nye vinduer.
”Vi har en meget positiv dialog med en bred vifte af internationale flyselskaber og turoperatører, som er klar til at sadle om og knytte nye samarbejder. Flyselskaberne er nu opmærksomme på, at Aarhus er Danmarks næststørste vækstcenter, og at Aarhus Airport sidder på Jyllands største pulje af potentielle rejsende. Samtidig har branchen taget rigtigt godt imod lufthavnens udvidelse og opgradering, som overbeviser fly- og rejseselskaber om, at vi kan servicere deres gæster til UG. Det giver os nogle utroligt stærke kort på hånden, og vi ser frem til, at verden åbner igen, så vi kan begynde at eksekvere på de aftaler, der ligger i pipelinen,” fortsætter Nicolai Krøyer.
I 2019 præsenterede lufthavnen en ambitiøs vækststrategi, hvor antallet af passagerer skulle tredobles. Pandemien har skabt en forskydning i vækstmålene, så målet på 1,5 millioner passagerer nu forventes indfriet i 2027. Passagertallet lød i 2019 på 500.490, mens 2020 bød på knap 120.000 passagerer.
For få dage siden genstartede Aarhus Airport ruten til Berlin som den første internationale afgang i år. Ruten, der beflyves af easyJet, er den eneste direkte rute ud af Jylland til den tyske hovedstad. I startboksen tripper også ruter til europæiske storbyer og populære destinationer som blandt andet London, München, Riga, Korfu, Gdansk, Zadar, Oslo, Stockholm, Hurghada og Split.
(Pressemeddelelse udsendt d.d.)