AAR tæller i den østjyske infrastruktur

12-09-2023

Det handler om infrastruktur. Uden infrastruktur, ingen tilgængelighed, ingen vækst. Staten og kommunerne investerer i infrastruktur, fordi det skaber vækst, tiltrækker skatteydere, fastholder unge borgere og styrker mobiliteten i lokalsamfundet, i storbyområderne og i Danmark.

I regeringens Infrastrukturaftale frem mod 2035, vedtaget i 2021, landede ni projekter til en samlet anlægssum på 9,7 mia. kr. i Aarhus og Østjylland. Blandt andet en opgradering af A15 til en 2+1 motortrafikvej for at sikre tilgængeligheden til Aarhus Airport.

Således skriver vores bestyrelseformand, Lars Dige Knudsen, i JP Aarhus og fortsætter:

– Det er et stærkt signal fra øverste politiske hylde om, at Østjylland er en vækstmotor i Danmark, der skal smøres for at kunne udmønte det potentiale, der ligger i Danmarks næststørste økonomiske vækstcentrum. Infrastruktur giver først rigtig værdi, når det er godt forbundet med andet infrastruktur. Den luftbårne infrastruktur er et helt naturligt element i den samlede østjyske pakke, der forbinder Aarhus med den internationale verden og knytter landsdelene og Danmarks to største byer sammen.

I modsætning til så meget andet infrastruktur har Aarhus Airport udsigt til at give overskud på sigt. Men det koster på den korte bane i form af investeringer i både anlæg, organisation og struktur. Der skal penge til at sætte i gang, og aktuelt forsøger vi at finde en investor, der vil medvirke til at realisere potentialet.

Vi forventer, at Aarhus Airport vil være uafhængig af offentlige midler, når først passagermålet er opnået. Vi har en rekordsommer bag os, og Aarhusianerne og østjydernes egen lufthavn har luft under vingerne. Det skal vi faktisk alle være glade for. Det kommer borgerne, væksten i erhvervslivet, rekruttering og fastholdelse af arbejdskraft, bosætning, turisme, velfærd og samfundsøkonomien til gode på den lange bane.

Læs hele kronikken her

Bliv inspireret
og modtag nyheder